Toen het aantal websites halverwege de jaren negentig toenam, begonnen zoekmachines te verschijnen om mensen te helpen informatie snel te vinden.
Zoekmachines ontwikkelden bedrijfsmodellen om hun diensten te financieren, zoals pay-per-click-programma’s aangeboden door Open Text in 1996 en vervolgens Goto.com in 1998. Goto.com veranderde later zijn naam in Overture in 2001, werd in 2003 gekocht door Yahoo! en biedt nu betaalde zoekmogelijkheden voor adverteerders via Yahoo! Search Marketing.
Google begon in 2000 ook advertenties op pagina’s met zoekresultaten aan te bieden via het Google AdWords-programma. In 2007 bleken pay-per-click-programma’s de belangrijkste bron van inkomsten voor zoekmachines.
In een door Google gedomineerde markt in 2009 kondigden Yahoo! en Microsoft het voornemen aan om een alliantie te smeden. De Yahoo! & Microsoft Search Alliance kreeg uiteindelijk in februari 2010 goedkeuring van de wetgevers in de VS en Europa.
Adviseurs voor zoekmachineoptimalisatie breidden hun aanbod uit om bedrijven te helpen meer te weten te komen over de advertentiemogelijkheden van zoekmachines en deze te gebruiken, en er ontstond nieuw onderzoek dat zich voornamelijk richtte op marketing en adverteren via zoekmachines.
De term ‘zoekmachinemarketing’ werd in 2001 populair gemaakt door Danny Sullivan om het spectrum van activiteiten te dekken die betrokken zijn bij het uitvoeren van SEO, het beheren van betaalde vermeldingen bij de zoekmachines, het indienen van sites bij directory’s en het ontwikkelen van online marketingstrategieën voor bedrijven, organisaties en individuen.
Betaalde zoekadvertenties zijn niet onomstreden geweest en de kwestie van hoe zoekmachines advertenties presenteren op hun pagina’s met zoekresultaten is het doelwit geweest van een reeks onderzoeken en rapporten door Consumer Reports WebWatch.
De Commissie (FTC) heeft in 2002 ook een brief uitgegeven over het belang van openbaarmaking van betaalde advertenties op zoekmachines, naar aanleiding van een klacht van Commercial Alert, een belangenorganisatie voor consumenten die banden heeft met Ralph Nader.
Een andere ethische controverse in verband met zoekmarketing was de kwestie van merkinbreuk. Het debat over de vraag of derden het recht moeten hebben om op de merknamen van hun concurrenten te bieden, is al jaren aan de gang. In 2009 veranderde Google hun beleid, dat voorheen verboden. Hoewel het beleid is gewijzigd, blijft dit een bron van verhitte discussies. Hoewel het beleid is gewijzigd, blijft dit een bron van verhitte discussies.
Op 24 april 2012 begonnen velen te zien dat Google is begonnen bedrijven te straffen die links kopen met het doel de ranglijst door te geven. De Google Update heette Penguin. Sindsdien zijn er verschillende Penguin/Panda-updates uitgerold . uit door Google. SEM heeft echter niets te maken met het kopen van links en richt zich op organische SEO en PPC-beheer. Op 20 oktober 2014 had Google drie officiële revisies van hun Penguin-update uitgebracht.
In 2013 oordeelde het Tenth Circuit Court of Appeals in Lens.com, Inc. v. 1-800 Contacts, Inc. dat de online contactlensverkoper Lens.com geen handelsmerkinbreuk had gepleegd toen het zoekadvertenties kocht met behulp van concurrent 1-800 Contacts “Federaal geregistreerd handelsmerk 1800 CONTACTS als trefwoord. In augustus 2016 heeft de Federal Trade Commission een administratieve klacht ingediend tegen 1-800 Contacts, onder meer met het argument dat haar handelsmerkhandhavingspraktijken in de marketingruimte van zoekmachines de concurrentie op onredelijke wijze hebben beperkt in strijd met van de FTC Act. 1-800 Contacts heeft alle aantijgingen ontkend en is in april 2017 voor een bestuursrechter van de FTC verschenen.
Neem contact op een ontdek wat we voor jou kunnen betekenen
Na het eerste jaar gratis hosting krijg je de keuze om de hosting bij ons te laten verlengen of om deze te beëindigen. Het verlengen van de hosting kan bij ons vanaf 6 euro per maand. Handig! Want zo hoef je niet van alles zelf te regelen. Kies je er voor om de hosting te beëindigen sturen we je een backup van de site zodat je deze zelf ergens anders kunt hosten.Â